جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 55164
    تاریخ انتشار : 17 تیر 1393 14:22
    تعداد بازدید : 387

    سازمان حفاظت محیط زیست در قبال تهدید سلامت مردم سکوت نمی کند

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در قبال تهدید سلامت مردم سکوت نمی کند و همواره بر تولید و توزیع بنزین سالم تاکید دارد.
    به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، چندی پیش بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در بیانیه ای اعلام کرد، حذف یا عدم حذف پتروشیمی ها از فرآیند تولید بنزین کشور، تاثیری در بهبود کیفیت بنزین نخواهد داشت و اهتمام دستگاه های اجرایی مربوطه بر بالا بردن ظرفیت پالایشی و توسعه و نوسازی پالایشگاه ها ضروری است.

    سعید متصدی در پاسخ به بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست است، میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است.

    وی افزود:بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین پتروشیمی هستند و از آنجا که قطعا میزان این ترکیبات فراتر از حد استاندارد است، از نظر سازمان حفاظت محیط زیست برای جایگزینی سوخت مردود هستند.

    متصدی ادامه داد: بر اساس نمونه های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در کشور آلمان میزان آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمی 48.6 گزارش شده است.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مهمترین ویژگی بنزین از دیدگاه زیست محیطی میزان بنزن، مقدار آروماتیک ها، عدد اکتان و فشار بخار است بنابراین از آنجا که ترکیب تولیدی پتروشیمی ها دارای آروماتیک بالا است سلامت مردم را در معرض خطر قرار می دهد.

    وی گفت: این ترکیبات به رغم دارا بودن عدد اکتان بالا و خواص احتراق بهتر در هیج جای دنیا از آن به عنوان سوخت استفاده نمی شود چون سلامت جامعه را با خطر مواجه می کند.

    وی با بیان اینکه تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی امکان پذیر نیست افزود: اساس فلسفه احداث واحدهای پتروشیمی تولید حلال های صنعتی مانند بنزن، تولوئن و زایلن برای کاربرد در صنایع است بنابراین توجه به این نکته ضروری است که تمام فرآیندهای پتروشیمی دارای حق انحصاری تولید محصول در شرایط خاص هستند بنابراین عملا تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی امکان پذیر نیست.

    وی ادامه داد:برخی به دلیل احتراق بالای حلال های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی، بدون در نظر گرفتن عوارض بسیار زیاد استفاده از این حلال ها در ایجاد آلودگی هوا، آن ها را جایگزین مناسبی برای بنزین می دانند.

    متصدی اظهار کرد:اگرچه دولت وقت برای خنثی کردن تحریم ها و تامین بنزین مورد نیاز کشور، اقدام به تولید بنزین پتروشیمی کرد ولی به علت فاصله زیاد این نوع سوخت با استانداردهای جهانی و ملی، این نوع خاص از بنزین در شرایط طبیعی به رغم وجود امکانات فنی، هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته است.

    وی با تاکید بر نقش مهم بهبود کیفیت سوخت در بهبود شرایط کیفی هوا و در نتیجه سلامت مردم، افزود: از همین رو بحث تولید و توزیع بنزین استاندارد از اواخر سال 1392 در دستور کار هیات دولت قرار گرفت.



    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
23691315
اکنون :
36